Yellowbrick, verbal brand identity voor Belgische markt
Yellowbrick België is een joint venture tussen Roularta Media Group , Groep Rauwers en het Nederlandse bedrijf Brick Parking. Yellowbrick maakt mobiel parkeren op straat of in parkings mogelijk. Via een uiterst gebruiksvriendelijke app kan iedere Yellowbrick-gebruiker zijn of haar aankomst- en vertrektijd melden via een eenvoudige toetsdruk op de smartphone.
Lemento organiseerde focus group gesprekken voor het Nederlandstalige en Franstalige landsgedeelte en adviseerde Yellowbrick op het vlak van positionering. Vervolgens creëerden we een verbal brand identity – baseline, messaging en tone of voice – in het Vlaams en in het Frans. Vlaams wat duidelijk afwijkt van het “Hollands” op het vlak van woordgebruik. Een uitermate boeiende en uitdagende opdracht. Zo zeggen we in Vlaanderen niet “u wordt per automatische incasso afgeschreven” maar wel “het bedrag gaat van uw rekening via domiciliëring”. Slechts één voorbeeld van hoe dezelfde taal toch helemaal anders kan zijn.