Corporate branding

Corporate rebranding analyse met de Corporate Brand Matrix

De Corporate Brand Matrix is een hulpmiddel voor het plannen, sourcen, budgetteren en bemensen van institutionele rebrandingprogramma’s… en een hulpmiddel om klanten, consultants en ontwerpers te helpen dezelfde taal te spreken. Door de historische mix en het belang van rebranding drivers af te zetten tegen de daadwerkelijk gebruikte tools, kunnen we achteraf vaststellen wat meestal het beste werkt en waarom. We kunnen dan de strategische kwesties, creatieve mogelijkheden en procesvereisten van een mogelijke toekomstige rebranding beter begrijpen.

Corporate rebranding drivers

Structurele drijfveren zijn veranderingen in de institutionele structuur (samenstelling en organisatie) die het gevolg zijn van…
– een fusie of overname
– een spin-out of de-acquisitie
waarvoor een verandering in de merknaam van de moedermaatschappij nodig is.

Strategische drijfveren zijn keuzes van leiderschap om de institutionele richting, reikwijdte, zichtbaarheid, culturele en gedragsnormen, uitgesproken persoonlijkheid of gepercipieerde samenstelling te veranderen.

Functionele stuurprogramma’s zijn onder andere …
– correctie van een zwakke, misleidende of me-too naam
– een gedateerd, ongepast of anderszins ineffectief logo
– een wettelijk mandaat
– of het exploiteren van een buitengewoon reclamesucces.

Corporate rebranding tools

Tactiek van identificatie
De “identifier” is de communicatieve naam, zoals uitgedrukt in logovorm. Identificatietactieken kunnen dus bestaan uit…
– naamsverandering (en naar wat voor naam?)
– verandering van logo (naar voornamelijk een woordmerk, of naar een symbool, en in beide gevallen, met behulp van welke specifieke ontwerpstrategie?)

Elementen van het identiteitssysteem
Het identiteitssysteem bestaat uit alle verbale en visuele hulpmiddelen naast de identifier die kunnen worden gebruikt om de aanwezigheid, samenstelling en persoonlijkheid van de instelling uit te drukken. Dit omvat het nomenclatuursysteem (namen van hoofdeenheden, slogans enz.) en visuele elementen zoals lettertypen, kleuren en handtekeningen van eenheden.

Situatiefeiten
Situatiefeiten zijn waargenomen feiten die, in de hoofden van verschillende doelgroepen, kunnen helpen bij het identificeren of ‘plaatsen’ van een entiteit, soms zelfs effectiever dan de naam of het logo. Ze kunnen zichtbaarder of minder zichtbaar worden gemaakt, kunnen soms worden veranderd en moeten altijd in overweging worden genomen.

Gebeurtenis van verandering
De gebeurtenis van een identiteitsverandering, die een zichtbare actie van het leiderschap is, creëert een communicatiekans. Het kan worden behandeld als een niet-gebeurtenis, of worden gekoppeld aan berichten voor belangrijke doelgroepen, of het kan de gelegenheid bieden voor een belangrijke institutionele reclamecampagne. De keuze is een belangrijke strategische overweging, die ook het tijdschema van het programma beïnvloedt.

Op zoek naar een communicatiepartner met ervaring in HR?
Contacteer Lemento en ontdek wat wij voor jullie kunnen betekenen!

“Empowering People” is deel van onze missie. Met meer dan 10 jaar ervaring in het ondersteunen van HR afdelingen, weten we waarover we praten. Van attract, over engage tot retain. Bij Lemento hebben we doorheen de jaren een bijzondere expertise opgebouwd rond op het kruispunt van HR en communicatie. Dit alles ondersteund door de juiste methodologie en inzichten.

Boek een meeting

Updates, inzichten en trends

Registreer je hier om op de hoogte te blijven over het reilen en zeilen van Lemento. Geen spam, ook geen vaste frequentie. Gewoon af en toe, wanneer we écht iets interessants te vertellen hebben 😉

* We delen jouw persoonlijke gegevens met niemand. Check onze Privacy Policy voor meer info.