Deceuninck
Building a sustainable home
Deceuninck is een groep van wereldformaat gespecialiseerd in de ontwikkeling van kunststof- en Twinson houtcomposietsystemen. De groep is actief in meer dan 75 landen, telt 10 productievestigingen verspreid over Europa, Noord-Amerika en Turkije en stelt ongeveer 2 800 personen tewerk.
Vaststellingen
Een sterk merk en een doorgedreven merkstrategie zijn cruciaal voor een wereldwijde speler als Deceuninck. Aanleiding van deze merkoefening was een herpositionering van de onderneming rond het thema "building a sustainable home". Deceuninck had wereldwijd nood aan een versterking van het merk en een bijsturing van de merkbelofte, gecombineerd met heldere communicatierichtlijnen. Op lokaal niveau had Deceuninck behoefte aan een hertekening van de merkstrategie en merkarchitectuur.
Strategie en aanpak
Om het merk en de merkbelofte opnieuw stevig op de kaart te zetten startte Lemento een corporate identity programma op. Via diepte-interviews met alle stakeholders, desk research en een concurrentie -en behoefteanalyse hielp Lemento, in samenwerking met het interne projectteam, de strategie en de visie voor de toekomst helder af te bakenen. Vervolgens werden deze omgezet in een nieuwe corporate identity met een vernieuwde merkbelofte.
Het logo werd geoptimaliseerd en een nieuwe baseline werd ontwikkeld. Deze baseline vat de essentie van de vernieuwde merkbelofte van Deceuninck samen: ‘Building a sustainable home'. Een product-focus maakte plaats voor een focus op de benefits die de Deceuninck-producten opleveren voor de consument. Er zijn drie differentiërende thema's: innovatie, ecologie en design. Veel aandacht ging verder naar fotografie en visuals. De vernieuwde merkbelofte moest hierin sprekend weergegeven worden. Het gebruik van de nieuwe corporate identity werd vastgelegd in een uitgebreid huisstijlhandboek. Een krachtige tool waarin richtlijnen werden vastgelegd over hoe de nieuwe identiteit in de wereldwijde communicatie omgezet dient te worden.
Deceuninck introduceerde de nieuwe corporate identity met de lancering van de corporate website www.deceuninck.com. Voor deze website ontwikkelt Lemento een online strategie met een duidelijke focus op de conversie van bezoekers naar leads. Verder implementeerde Lemento de nieuwe huisstijl in productbrochures, een corporate presentation, een e-newsletter, etc. Voortdurend worden nog nieuwe dragers ontwikkeld en uitgerold over de verschillende communicatie-afdelingen wereldwijd.
Ook de merkarchitectuur werd geanalyseerd. Het resultaat hiervan was een strategisch advies van Lemento om de merkarchitectuur te hertekenen. Waar zich conflicten voordeden werd een bufferzone geïnstalleerd waarbinnen een andere merkbenaming voor het Deceuninck productassortiment wordt gebruikt. Het plaatje van de merken in portfolio klopt opnieuw.
Kortom, Lemento zette het merk Deceuninck en de merkbelofte ‘Building a sustainable home' stevig op de wereldkaart. Met een hertekende merkarchitectuur is ook de merkcompetitiviteit van Deceuninck weer hersteld. Wereldwijd heeft het bedrijf zo weer extra uitstraling. Ontdek op www.deceuninck.com hoe Deceuninck bouwt aan duurzaamheid.