Azelis
House of brands wordt branded house
Azelis is op wereldvlak één van de toonaangevende distributeurs van chemicaliën. Vanuit het hoofdkwartier in Antwerpen verdeelt Azelis specialty chemicals tot ver buiten Europa. Met afdelingen in Europa, India en Azië stelt Azelis ongeveer 1.100 mensen te werk en bedient het meer dan 50.000 klanten.
Vaststellingen
Azelis kende een sterke groei, die zowel organisch als via acquisities verliep. Dit leidde tot een omvangrijk bedrijf met een gediversifieerde persoonlijkheid. Binnen het concern behielden de deelbedrijven zoals S Black, Kreamer & Martin en Broste hun eigen identiteit. Eénmaking drong zich echter op. Niet alleen een eenduidige strategie, maar ook een eenduidige naam en identiteit voor de 37 deelbedrijven waren immers van cruciaal belang voor de versterking van het merk Azelis.
Strategie en aanpak
In een eerste stap naar de ontwikkeling van de corporate identity werd een taskforce opgericht. Lemento nam interviews af met de belangrijkste stakeholders en organiseerde een interne workshop.
Na afloop van deze grondige analyse adviseerde Lemento dat, zowel in de organisatie als naar de buitenwereld toe, resoluut gekozen moest worden voor één naam en één stijl, passend bij de nieuwe strategie van het bedrijf.
Het oude logo werd bijgestuurd en voor de verschillende International Business Areas werden afzonderlijke logo's gecreëerd, in lijn met het corporate logo. Na het organiseren van de merkarchitectuur bepaalde Lemento de visuele en verbale bouwstenen van het merk. Er werd een nieuwe baseline bedacht: ‘Refreshing chemical distribution'.
Lemento stond ook in voor het design van de stationery, de corporate communicatie, waaronder het jaarverslag, en de sales documentatie.