Brand consulting
Branding is niet meer weg te denken. Bedrijven (corporate branding en product branding), overheden (public branding en country branding) en cultuurhuizen (cultural branding) maken er gebruik van om hun product meer zichtbaar te maken. Daarbij moeten vanzelfsprekend keuzes worden gemaakt.
Een merk- of imagovraagstuk kan verschillende oorzaken hebben: een reorganisatie, een overname, een fusie, een nieuwe strategie ... Voor Lemento het designproces start, maken we eerst een grondige analyse van de situatie. Dat resulteert in degelijk advies over de te volgen communicatie- én designstrategie. Het kan gerust zijn dat aan het design niets moet worden om een nieuwe strategie uit te stippelen.
Lemento kan volgende tools inzetten voor een correcte analyse:
- corporate identity audit (touchpointanalyse)
- imago-onderzoek (huidig versus gewenst imago)
- merkarchitectuuranalyse (monolithic/endorsed/branded)
- concurrentieanalyse en positioneringsonderzoek
- huisstijlworkshop 'Kijken naar merken'
- klantentevredenheidsonderzoek
- bedrijfscultuuronderzoek
De analyse leidt telkens tot strategisch advies over hoe het merk moet evolueren en welke tools moeten worden ingezet. Voor strategisch advies voor internationale business-to-businessklanten werkt Lemento samen met corporate-identityconsultant Tony Spaeth uit New York. Tony Spaeth / Identity is een gerenommeerd expert in corporate identity en corporate branding. Sinds 1990 begeleidde Spaeth bedrijven als Pfizer, Dow Jones en Caterpillar bij hun corporate-identityprojecten en vraagstukken over merkarchitectuur.
Samen met Tony Spaeth/Identity ontwikkelde Lemento de Corporate Brand Matrix, een model waarin voor het eerst een quantificeerbare link wordt gelegd tussen strategie en identiteit. Met het instrument kan je nagaan welke redenen aanleiding geven voor het veranderen van je bedrijfsidentiteit. Via www.corporatebrandmatrix.com kan je het model raadplegen. Voor onze klanten organiseren we workshops waarin we het model omzetten in de bedrijfspraktijk.